“Caii la fereastră” – o istorie uitată – de Matei Vișniec la Teatrul Mihai Eminescu, Botoșani


Aseară mi-am adus aminte de vorba unei persoane cunoscute din România: “Dacă regizorii ar avea puțină cultura generală, ar face niște piese de teatru și filme despre tradițiile și istoria României, dar din păcate ne uităm în continuare la niște creații fără viitor!” . Am avut ocazia și onoarea, pot spune totodata, de a merge la premiera piesei de teatru ” Caii la fereastră” scrisă în 1985 de Matei Vișniec, printre ultimele sale piese scrise înainte de a pleca din România comunistă, jucată la Teatrul “Mihai Eminescu”, Botoșani.

Distribuția a fost formată din actorii Bogdan Muncaciu, Gina Pătrașcu, Ioan Crețescu, Volin Costin, Andreea Moțcu, Mirela Nistor, Alexandru Dobinciuc în regia lui Petru Vutcărău, ilustrația muzicală Sergiu Screlea, iar scenografia Mihai Pastramagiu.

O piesă care m-a captivat de la început până la final, lucru mai greu la mine, pentru-că-mi pierd interesul rapid, dacă nu găsesc ceva ce-mi place.Totodată, o piesă care abordează o tematică istorică, războiul, cu una socială, dramele produse de acesta și o societate ce se învârte în jurul lui.

Mi-am readus aminte de ceea ce poporul român a pierdut pe drumul către modernizare, tradiția și pasiunea de a trăi.Acea pasiune care nu dezlega oamenii, ci îi făceau mereu uniți, mai ales în momente crâncene precum un război.De soldații tineri care aveau în suflet cel mai puternic sentiment dupa iubire, anume patriotismul.Sentiment, care le oferea naivitatea constructivă și benefică dându-le puterea și curajul de a lupta pentru ceea ce au primit când s-au născut: un pământ și o tradiție.

sursă afiș: Teatrul “Mihai Eminescu”, Botoșani

Da-i cu replica, nu ezita!

